Bal Witaminek

  ,,Dobry nastrój,śmieszne minki, to zasługa witaminki !" 

  Dzisiaj w naszym przedszkolu odbył się ,,Bal Witaminek".                                                                                                     Dzięki pomysłowości i zaangażowaniu rodziców dzieci zmieniły się w ulubione warzywa i owoce- dziękujemy rodzicom ! Tańczyliśmy przy ulubionych przebojach,braliśmy  udział w konkursach związanych ze zdrowym odżywianiem,rozwiązywaliśmy zagadki i ścigaliśmy się w rzędach. Dowiedzieliśmy się,jak nazywają się witaminy ,i jak ważne są dla naszego zdrowia. Dzieci z grupy IV zaprezentowały inscenizację ,,W warzywniku", a ich starsi koledzy z grupy VI zatańczyli ,,Owocowy rap". W czasie przerwy zjedliśmy pyszne witaminki (jablka i sok), a na zakończenie- pyszne cukierki z sokiem. 

Scenariusz uroczystości przedszkolnej- ,,BAL  WITAMINEK ”

Data: 28.11.2013r.

Grupa: I-VII (ok.160 osób)

Miejsce: Przedszkole nr 2 w Lublinie

Czas trwania: 90 min (+20 min przerwy)

 Cele szczegółowe:

-poznanie nazw i znaczenia witamin dla organizmu człowieka,

- utrwalenie znajomości owoców i warzyw oraz ich wartości odżywczych,

-utrwalenie wiadomości na temat zdrowego odżywiania,

-rozwijanie sprawności ruchowych dzieci: orientacja w schemacie ciała, orientacja przestrzenna, poczucie równowagi,

-wdrażanie zasad zdrowej rywalizacji i współpracy w zespole,

-integrowanie dzieci z różnych grup,

-czerpanie radości ze wspólnej zabawy,

-wyrabianie nawyków kulturalnego zachowania podczas uroczystości,

-rozwijanie poczucia rytmu ,umiejętności tanecznych i wokalnych oraz aktorskich                  (grupa IV i VI).

Metody pracy : rozmowa, pokaz, demonstracja, twórcza aktywność dzieci, zadań stawianych dzieciom

Formy pracy: grupowa i zbiorowa

Pomoce dyd.:owoce, warzywa(także plastikowe),tace-3szt.,koszyki-6szt., talerzyki-6szt.,kartki z napisami ,,TAK,NIE”-po 2 szt., maskotki- Kubuś Puchatek, Tygrysek, pszczoła, miód w słoiku, kartki z nazwami witamin (A,B,C,D,E,K),ilustracje obrazujące znaczenie witamin, opaski z sylwetkami warzyw (czosnek, chrzan, kalafior, kapusta, sałata, rzepa, kalarepa), papierowe motyle, powiedzenia o zdrowiu (7),kartony do narysowania ilustracji, płyty, magnetofon, mikrofon, naklejki (nagrody), kartki z zagadkami, szarfy do zawiązania oczu, cukierki  owocowe, papierowe owoce i warzywa, kostiumy prowadzących, kosz na słodycze(bilety wstępu przeznaczone na akcję ,,Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę”).

Przebieg uroczystości:

  1. Powitanie wszystkich uczestników zabawy- wyjaśnienie znaczenia zbiórki słodyczy- akcja ,,Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę”
  2. Wysłuchanie piosenki ,,Podziel się tym, co masz”
  3. Nauka hasła: ,,Dobry nastrój, śmieszne minki- to zasługa witaminki”(hasło będzie sygnałem do zajęcia miejsc w grupach na podłodze- konkursy)
  4. Wspólne zaśpiewanie piosenki ,,Witaminki”
  5. Zabawa integracyjna ,,Podaj rękę partnerowi” - dzieci dobierają się w pary
  6. Hasło do konkursu: ,,Dobry…”
  7. Konkurs : grupy I i II-  ,,Wybierz owoce”-nauczycielki wyznaczają po 3 osoby.     Zadanie polega na wybraniu  i nazwaniu owoców (jabłko, gruszka i cytryna) spośród warzyw  w koszyku. Nagrody dla wszystkich uczestników- naklejki.
  8.  Taniec - 2 utwory.
  9. Zabawa ruchowa ze śpiewem ,,Jeśli chcesz być zdrowy” - prowadząca pokazuje, dzieci naśladują
  10. Taniec- ,,Owocowa piosenka”, ,,Warzywna piosenka”
  11. Inscenizacja ,,W warzywniku” –gr. IV
  12. Hasło do konkursu :,,Dobry…”
  13. Konkurs- gr. III,IV,V –  ,,Co to za warzywo?”-nauczycielki wyznaczają po 2 osoby. Na talerzykach leżą warzywa (czosnek, chrzan, kapusta, kalafior, kalarepa, ogórek),zadanie polega na rozpoznaniu warzywa po zapachu lub smaku ( oczy zawiązane szarfą). Nagrody-naklejki.
  14. Taniec- 2 utwory
  15. Hasło do konkursu: ,,Dobry…”
  16. Konkurs – gr. III,IV,V-  ,,Wyścigi rzędów”-nauczycielki wyznaczają po 5 osób.                Zadanie polega na przeniesieniu owoców plastikowych na tacy z jednego koszyka do drugiego, kolejno przez wszystkich uczestników .Nagrody-naklejki.
  17. Taniec ,,Poleczka” -każda grupa ustawia się w kole.
  18. Taniec- 2 utwory
  19. Hasło do konkursu: ,,Dobry…”
  20. Konkurs- gr.VI, VII- ,,Quiz- TAK czy NIE ?”-nauczycielki wyznaczają po 2 osoby. Prowadząca  czyta zdania ,dzieci mają za zadanie odpowiedzieć ,,TAK” lub ,,NIE” posługując się kartkami     z napisami.

                          1),,Od cukierków wzmacniają się zęby”

                          2),,Zęby wystarczy czyścić wieczorem”

                          3) ,,Jogurt wzmacnia zęby i kości”

                          4) ,,Woda jest niezbędna dla naszego organizmu”

                          5),,Owoce trzeba myć przed jedzeniem”

                          6),,Wszystkie warzywa trzeba gotować przed jedzeniem”

Zdania powinny być uzupełnione  przez chętne dzieci-nagrody!

   21.Taniec ,,Samba mamba”, ,,Ciastka białe”

   22.Hasło :,,Dobry…”

   23. Zagadki dla wszystkich dzieci: dzieci odpowiadają i wskazują w koszyku warzywa.

        1) Blada i mizerna, rośnie w czarnej ziemi, za to nad powierzchnią natka się zieleni (pietruszka)

       2) Włosy to szczypior, suknia to łupina, drażni nos i oczy, lecz to nie nowina(cebula)

       3) Podłużna, zielona, z ogórkiem mylona (cukinia)

       4)Wygląda jak piłka w pomarańczowym kolorze. Zdarza się, że dziecko podnieść jej nie może (dynia)

       5)To warzywo brzydko pachnie, lecz jest bardzo zdrowe.Też ma ząbki ,choć nie  gryzie. Co to jest? Kto powie? (czosnek)

       6)Podobny do trawy, zielony jak żabki, lubią z nim dzieciaki wiosenne kanapki.(szczypior)

       7)Długa i pomarańczowa, a najzdrowsza, to surowa. (marchew)

       8)Nie ma kropek ,nie ma piórek, lecz zielony garniturek (ogórek).    Nagrody-naklejki

   24.Piosenka ,,Owocowy rap”- grupa VI

   25. Taniec -2 utwory

   26.Hasło :,,Dobry…”

   27.Konkurs –gr.VI, VII- ,,Znamy te witaminki”-nauczycielki wyznaczają po 3 osoby. Prowadząca  nazywa witaminę np. A i opowiada o jej znaczeniu dla ludzkiego organizmu. Zadanie dzieci polega na odnalezieniu litery i dopasowaniu do nie obrazka( przypinają do tablicy) Witaminy- A,B,C,D,E,K. Nagrody-naklejki

  28. Taniec - 2 utwory

  29.Odczytanie haseł o zdrowym odżywianiu:

              1) ,,Jedz warzywa i owoce, zyskasz przez to nowe moce”

              2),,Bo w soku witamin jest wiele, wypijmy go więc przyjaciele”

              3),,Pij mleko-będziesz wielki”

              4),,Hej, chłopaki! Hej, dziewczynki! Jedzcie zdrowe witaminki!”

              5),,Chcesz mieć zęby piękne ,zdrowe ? Jedz jogurty owocowe”

              6),,Kto je sałatki, jest piękny i gładki”

              7),, Zdrowy jest niedźwiedzi ród, bo tak bardzo lubi miód”

Zaproszenie do wykonania ilustracji do haseł po południu- każda grupa wybiera . Prace będą umieszczone na tablicy pod hasłami.

30.Piosenka na zakończenie ,,Bądź zdrów"

31.Podziękowanie za wspólną zabawę,rozdanie cukierków owocowych- ,,Jedzie pociąg”-węże za nauczycielkami ( podobnie na przerwę).

 

                                                            Opracowały : Małgorzata Wnuk, Agata Wrońska