Grupa I » Skąd się biorą śmieci?- gr. I,21.04.2020 r.
Witam!
Dzisiaj proponuję garść informacji na temat śmieci.
Zastanówcire się, skąd się biorą śmieci?
Gdzie je należy wyrzucać?
Dlaczego śmeci trzeba segregować i co oznacza słowo ,,segregacja"?
Poproście rodzica o przeczytanie wiersza A. Frączek ,,Tęczowe kosze":
Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!
Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…
Co to takiego? Szklane butelki,
stłuczony spodek i słoik wielki.
Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,
aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…
Co się ukryło w tym pojemniku?
Tubki i kubki, tuzin guzików,
stary abażur… wszystko z plastiku!
Trzeci pojemnik szumi, szeleści…
Muszę zobaczyć, co się w nim mieści…
Karton po butach, notesik w kwiatki,
i zabazgrany blok bez okładki,
sterta czasopism, stosik folderów,
bilet do kina… wszystko z papieru!
Trzy pojemniki w kolorach tęczy –
każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…
O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,
może coś uda mi się podsłuchać…
Brzy… Trzrzrz… Szyyy…
Już wiem! Rozumiem! Mówią:
„N I E Ł A D N I E”
wyrzucać śmieci tak jak popadnie!
Trzeba je najpierw posegregować.
Wtedy nam będą lepiej smakować.”
Zobaczcie film pt. ,,Tęczowe kosze":
https://www.youtube.com/watch?v=Fb_EUkRuRFU
Już wiecie, gdzie należy wyrzucać papier,szklo i plastik.
Jest to segregacja ,czyli zbieranie odpadów do specjalnie oznakowanych pojemników, z podziałem na rodzaj materiałów (surowców) z których zostały wyprodukowane. Se
Aby to lepiej zapamiętać obejrzyjcie film :
Bajka ,,Staś i segregacja śmieci"
https://www.youtube.com/watch?v=BGnBQTE3oqU
Posłuchajcie piosenki pt. ,,Cały swiat w naszych rękach":
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Rodzice! Proponuję postawić w domu trzy pojemniki : żółty ,zielony i niebieski (mogą być dowolne pojemniki, pudełka z naklejonym kolorem ).
Spróbujcie przez kilka dni zastosować segregację tych śmieci, które ,,produkują" dzieci.
Jest to dobry sposób na utrwalanie kolorów, nazw tworzyw ,materiałów.
Segregowanie jest też dobrą okazją do przeliczania, tworzenia zbiorów, porównywania ich liczebności, dodawania i odejmowania.
Pani Małgosia