Grupa II » Wiosenne grządki -gr. II, 23.04.2020 r.

Temat dnia: Wiosenne grządki

 

„ Z czego wyrosną warzywa?” - oglądanie nasion.

Rodzic pokazuje dzieciom nasiona i wyjaśnia, że wyrosną z nich np. ogórki, rzodkiewki, sałata, pomidory.

Umieszcza przy nasionach obrazki roślin, które z nich wyrosną.

        

 

„Ziarenko” - słuchanie opowiadania Joanny Wasilewskiej.

 

Było sobie ziarenko. Ziarenko było maleńkie i słabe. Bało się, że zjedzą je ptaki albo polna myszka.

Ale zaopiekował się nimi ogrodnik. Ogrodnik był duży i silny. Chodził po ogrodzie z łopatą i kopał ziemię.

Włożył ziarenko do świeżo skopanej ziemi. A tam pod ziemią było ciemno, ciepło i cicho.

„Teraz sobie pośpię”- pomyślało ziarenko. Leżało spokojnie jakiś czas, aż nagle poczuło, że wokół zrobiło się mokro.

„Ach! To pewnie ten ogrodnik polał ziemię!” - i rozzłościło się okropnie. Ze złości zaczęło się nadymać i pęcznieć tak mocno, aż pękło.

Ale nic złego się nie stało. W miejscu pęknięcia pojawił się mały, biały kiełek. Małe ziarenko zaczęło szybko rosnąć.

Ogrodnik podlewał je, słonce ogrzewało promykami i w niedługim czasie ziarenko zmieniło się w zieloną sałatę.

 

 

Rozmowa kierowana pytaniami:

  • Kto zaopiekował się ziarenkiem?
  • Do czego  ogrodnik włożył ziarenko?
  • Co ziarenko robiło w ziemi?
  • Dlaczego ziarenko się rozzłościło?
  • Co pojawiło się w miejscu pęknięcia na ziarenku?
  • Co wyrosło z ziarenka?

 

„Roślinki” - zabawa ruchowa

Dzieci biegają swobodnie.  Na dźwięk dzwonka naśladują małe roślinki (wykonują przysiad), a na dźwięk bębenka naśladują duże rośliny – wspinają się na palce.

 

„Grządki warzywne” - zabawa matematyczna

Rodzic układa 3 główki salaty. Zadaje pytania i formułuje polecenia:

  • Ile jest główek sałaty?
  • Ułóż przed sobą tyle rzodkiewek, ile jest główek sałaty.
  • Czy rzodkiewek jest tyle samo, co główek sałaty?
  • Rodzic dokłada jeszcze jedną sałatę. A teraz jak jest?
  • Dołóżcie tyle rzodkiewek, aby było ich tyle samo ,co główek sałaty.
  • Rodzic zabiera dwie główki sałaty. A teraz jak jest? Czy rzodkiewek jest tyle samo co główek sałaty? O ile więcej jest rzodkiewek niż sałaty?

 

 

„Warzywa” - wykonanie ćwiczenia matematycznego

Rodzic pokazuje dziecku obrazek i prosi o udzielenie odpowiedz: Jakie warzywa są na obrazku? Ile jest główek sałaty? Ile jest rzodkiewek? Zadaniem dziecka jest dorysowanie tylu główek sałaty, aby było tyle samo, ile jest rzodkiewek.