Grupa VII » Woda -gr.VII, 24.04.2020r.

 

Witam Was w piątek.

W dniu dzisiejszym zastanowimy się jak ważna jest woda. 

 

Woda

Posłuchajcie jak powstaje deszcz:

Kiedy słońce przyświeca, woda zaczyna parować i unosi się.

Proces ten jest powolny, para wodna nieustannie się wznosi, ale my możemy to dostrzec jedynie wtedy, gdy jest bardzo go­rąco.

Jednak im wyżej unosi się para wodna, tym chłodniejsze otacza ją powietrze.

W pewnym momencie para wodna zaczyna zamieniać się w deszcz.

Deszcz spada na ziemię i ponownie zbiera się w różnych zbiornikach wodnych, a z nich, pod wpływem ciepła słonecznego, znów zaczyna parować woda.

 

Woda jest bardzo ważna, bez niej nie ma życia. Dlatego trzeba o nią dbać.

Przesyłam Wam zdjęcia zanieczyszczonej wody. Pamiętacie historię Basi czytaną w przedszkolu?

 

Rebus

Rozwiążcie rebus. I co wam wyszło?

 

 

Quiz – czy jestem przyjacielem przyrody?

Spróbujcie rozwiązać quiz.

  •      Śmieci wyrzucamy byle gdzie.
  •      Po umyciu rąk zakręcamy dokładnie kran.
  •      Zużytą baterię wrzucamy do pojemnika na szkło.
  •     Po zjedzeniu batonika papierek wyrzucamy do kosza.
  •     Widząc ślimaka na chodniku, omijamy go.
  •     Spacerując po parku, łamiemy gałązki i zrywamy kwiaty.
  •     Zbierając makulaturę, ratujemy drzewa i oszczędzamy energię.

 

Sadzimy las

Dobrym sposobem na pomaganie Ziemi jest sadzenie drzew, które pochłaniają dwutlenek węgla, czyli wszystkie zanieczyszczenia, dymy, spaliny, a wydają z siebie tlen, który jest nam potrzebny do życia.

Przygotujcie sobie jakieś drobne elementy do liczenia.

  • W lesie zasadzono 5 sosen i 3 świerki. Ile razem zasadzono drzew?
  • W parku koło przedszkola zasadzono 3 dęby, 3 kasztanowce i 2 buki. Ile razem zasadzono drzew?
  • W domowym ogródku zasadzono 3 klony, 4 lipy i 1 dąb. Ile razem zasadzono drzew?
  • Na planu zasadzono 2 brzozy, 2 wierzby i 5 klonów. Ile razem zasadzono drzew?
  • W lesie zasadzono 6 jodeł, 2 świerki i 2 sosny. Ile razem zasadzono drzew?

 

Zastanów się – improwizacje słowne

-         Co by było, gdyby nie było drzew?

-         Co czujesz, gdy widzisz złamane drzewo?

 

 

„Jak przetwarza się odpady?” – opowiastka logopedycz­na.

Rodzic będzie Wam czytał opowiastkę i prezentował  poszczególne ćwiczenia, a Wy powtarzajcie ich sposób wykonania.

Jak przetwarza się odpady?  (Magdalena Ledwoń)

Każde dziecko w swoim domu segreguje śmieci.

Do innego po­jemnika wrzuca plastik i metal (wypychanie językiem prawego, potem lewego policzka), do innego papier (wypychanie językiem przestrzeni między górną wargą a zębami), a do jeszcze innego szkło (wypychanie językiem przestrzeni między dolną wargą a zębami).

W niektórych miastach bywa i tak, że jeden pojem­nik w domu przeznacza się na plastik, metal i papier, a drugi na szkło (powtórzenie wyżej opisanych kolejnych ruchów).

Kiedy kosze są pełne, wtedy przyjeżdżają śmieciarze i zabierają po­segregowane śmieci ciężarówką do sortowni (naśladowanie warczenia silnika ciężarówki).

Tam śmieci rozkłada się na różne taśmy (kilkukrotne wystawianie języka i chowanie go z powro­tem do buzi).

Śmieci wędrują do maszyn, które je rozdrabniają na małe elementy (otwieranie i zamykanie buzi wyszczerzonej w uśmiechu).

Plastik, metal lub szkło trafiają do wielkich pieców, w których zamienia się je na gorącą masę (gwizdanie, niczym czajnik z wrzącą wodą lub wypuszczanie powietrza przez dzió­bek z warg).

Masę przelewa się do foremek, z których powsta­ją nowe słoiki, puszki lub butelki.

Papier natomiast miesza się z wodą (oblizywanie językiem ust), a z powstałej w ten sposób masy wytwarza się papier makulaturowy.                                                   

  Pozdrawiam

f