Logopedia -08.06.2020 r.

Zabawy słowno –ruchowe.

Znaczenie zabaw słowno - ruchowych:

- doskonalą pracę aparatu mowy,

- poszerzają słownik i rozwijają świadomość językową,

- rozwijają słuch fonemowy i uwrażliwiają na rytm,

- ćwiczą pamięć wzrokową, słuchową i kinetyczną,

-  kształtują umiejętność koncentracji uwagi,

- doskonalą sprawność manualną oraz koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową,

- wyciszają, uspakajają, odprężają i niwelują napięcie mięśniowe,

- zaspakajają potrzebę ruchu,

- rozwijają świadomość własnego ciała.

Propozycja zajęć logopedycznych dla dzieci młodszych-przykłady zabaw słowno–ruchowych:

Wiosenna burza

Deszcz już pada kap, kap, kap. ( dzieci poruszają palcami i powtarzają - kap, kap, kap )

Z chmury sypnął wielki grad. ( dzieci uderzają piąstkami w uda )

Wiatr się zerwał, szu, szu, szu. (dzieci poruszają ramionami uniesionymi do góry i powtarzają - szu, szu, szu )

Ciszę przerwał, chu, chu, chu. (dzieci powtarzają - chu, chu, chu )

Wszystko w koło pociemniało. (dzieci obracają się wokół własnej osi z dłońmi zasłaniającymi oczy, raz w prawo, raz w lewo )

Cii ucichło, cii, cii, cii. (dzieci  kładą palec na usta i powtarzają cichutko - cii, cii, cii )

Bum – zagrzmiało, bum, bum, bum. ( dzieci jednocześnie tupią, klaszczą i głośno krzyczą – bum, bum, bum ) 

Cii ucichło, cii, cii, cii. (dzieci  kładą palec na usta i powtarzają cichutko - cii, cii, cii )

Bum – zagrzmiało, bum, bum, bum. ( dzieci jednocześnie tupią, klaszczą i głośno krzyczą – bum, bum, bum ) 

Lepiej w domu poczekajmy. ( dzieci kucają i robią daszek nad głową )

Razem deszczu posłuchajmy. ( dzieci uderzają palcami w podlę i powtarzają - kap, kap, kap )

 

 

Płatki kwiatów na drzewach

Lecą płatki z drzew, pac, pac, pac. ( dzieci siedzą po turecku i powtarzają – pac, pac, pac )

Słychać liści śpiew, sza, sza, sza. (dzieci klaszczą i powtarzają – sza, sza, sza )

Wiatr  wiruje nad głowami, sze, sze, sze. ( dzieci krążą uniesionymi do góry ramionami i powtarzają – sze, sze, sze )

Ptaki fruną hen do lasu, szy, szy, szy. ( dzieci unoszą i opuszczają ramiona i powtarzają – szy, szy, szy )

Wszyscy kładą się do snu, szu, szu, szu. ( dzieci łączą dłonie, kładą je pod brodę i  powtarzają coraz ciszej – szu, szu, szu )

  

Propozycja zajęć logopedycznych dla dzieci starszych-przykłady zabaw słowno–ruchowych:

    Ram, tam, tam

  Ram, tam, tam,  ram, tam, tam na bębenku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają – ram, tam, tam,  ram, tam, tam, ram, tam, tam )

Najpierw cicho. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają cichutko – ram, tam, tam,  ram, tam, tam, ram, tam, tam)

Potem głośno. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają głośno – ram, tam, tam,  ram, tam, tam, ram, tam, tam)

Teraz wolno. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają bardzo powoli – ram, tam, tam,  ram, tam, tam, ram, tam, tam)

Potem szybko. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają bardzo szybko – ram, tam, tam,  ram, tam, tam, ram, tam, tam)

Ram, tam, tam,  ram, tam, tam na bębenku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają – ram, tam, tam,  ram, tam, tam, ram, tam, tam na bębenku sobie gram)

 

Plum, plum, plam, plum, plum, plam na pianinku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają - plum, plum, plam, plum, plum, plam )

Najpierw cicho. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo cicho - plum, plum, plam, plum, plum, plam )

Potem głośno. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo głośno - plum, plum, plam, plum, plum, plam )

Teraz powoli. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo powoli - plum, plum, plam, plum, plum, plam )

Potem szybko. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo szybko - plum, plum, plam, plum, plum, plam )

Plum, plum, plam, plum, plum, plam na pianinku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają - plum, plum, plam, plum, plum, plam na pianinku sobie gram )