Logopedia -08.06.2020 r.
Zabawy słowno –ruchowe.
Znaczenie zabaw słowno - ruchowych:
- doskonalą pracę aparatu mowy,
- poszerzają słownik i rozwijają świadomość językową,
- rozwijają słuch fonemowy i uwrażliwiają na rytm,
- ćwiczą pamięć wzrokową, słuchową i kinetyczną,
- kształtują umiejętność koncentracji uwagi,
- doskonalą sprawność manualną oraz koordynację słuchowo-wzrokowo-ruchową,
- wyciszają, uspakajają, odprężają i niwelują napięcie mięśniowe,
- zaspakajają potrzebę ruchu,
- rozwijają świadomość własnego ciała.
Propozycja zajęć logopedycznych dla dzieci młodszych-przykłady zabaw słowno–ruchowych:
Wiosenna burza
Deszcz już pada kap, kap, kap. ( dzieci poruszają palcami i powtarzają - kap, kap, kap )
Z chmury sypnął wielki grad. ( dzieci uderzają piąstkami w uda )
Wiatr się zerwał, szu, szu, szu. (dzieci poruszają ramionami uniesionymi do góry i powtarzają - szu, szu, szu )
Ciszę przerwał, chu, chu, chu. (dzieci powtarzają - chu, chu, chu )
Wszystko w koło pociemniało. (dzieci obracają się wokół własnej osi z dłońmi zasłaniającymi oczy, raz w prawo, raz w lewo )
Cii ucichło, cii, cii, cii. (dzieci kładą palec na usta i powtarzają cichutko - cii, cii, cii )
Bum – zagrzmiało, bum, bum, bum. ( dzieci jednocześnie tupią, klaszczą i głośno krzyczą – bum, bum, bum )
Cii ucichło, cii, cii, cii. (dzieci kładą palec na usta i powtarzają cichutko - cii, cii, cii )
Bum – zagrzmiało, bum, bum, bum. ( dzieci jednocześnie tupią, klaszczą i głośno krzyczą – bum, bum, bum )
Lepiej w domu poczekajmy. ( dzieci kucają i robią daszek nad głową )
Razem deszczu posłuchajmy. ( dzieci uderzają palcami w podlę i powtarzają - kap, kap, kap )
Płatki kwiatów na drzewach
Lecą płatki z drzew, pac, pac, pac. ( dzieci siedzą po turecku i powtarzają – pac, pac, pac )
Słychać liści śpiew, sza, sza, sza. (dzieci klaszczą i powtarzają – sza, sza, sza )
Wiatr wiruje nad głowami, sze, sze, sze. ( dzieci krążą uniesionymi do góry ramionami i powtarzają – sze, sze, sze )
Ptaki fruną hen do lasu, szy, szy, szy. ( dzieci unoszą i opuszczają ramiona i powtarzają – szy, szy, szy )
Wszyscy kładą się do snu, szu, szu, szu. ( dzieci łączą dłonie, kładą je pod brodę i powtarzają coraz ciszej – szu, szu, szu )
Propozycja zajęć logopedycznych dla dzieci starszych-przykłady zabaw słowno–ruchowych:
Ram, tam, tam
Ram, tam, tam, ram, tam, tam na bębenku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają – ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam, tam )
Najpierw cicho. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają cichutko – ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam, tam)
Potem głośno. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają głośno – ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam, tam)
Teraz wolno. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają bardzo powoli – ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam, tam)
Potem szybko. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają bardzo szybko – ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam, tam)
Ram, tam, tam, ram, tam, tam na bębenku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, naśladują granie na bębenku i powtarzają – ram, tam, tam, ram, tam, tam, ram, tam, tam na bębenku sobie gram)
Plum, plum, plam, plum, plum, plam na pianinku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają - plum, plum, plam, plum, plum, plam )
Najpierw cicho. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo cicho - plum, plum, plam, plum, plum, plam )
Potem głośno. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo głośno - plum, plum, plam, plum, plum, plam )
Teraz powoli. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo powoli - plum, plum, plam, plum, plum, plam )
Potem szybko. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają bardzo szybko - plum, plum, plam, plum, plum, plam )
Plum, plum, plam, plum, plum, plam na pianinku sobie gram. (dzieci siedzą po turecku, pochylają się lekko do przodu i naśladują granie na pianinie przez uderzanie paluszkami w podłogę, i powtarzają - plum, plum, plam, plum, plum, plam na pianinku sobie gram )